Μιλώντας με την Αριέτα Σταυρίδου
Γνώρισα την Αριέτα Σταυρίδου προσωπικά το 2016 σε ένα σεμινάριο που αφορούσε το πολυμερικό πηλό.
5 χρόνια μετά δεν σταματά να με εκπλήσσει η δουλειά της και ο πειραματισμός που κάνει με τα υλικά αλλά και ότι τολμά και συνδυάζει τόσα πολλά διαφορετικά είδη τέχνης και τεχνικής μεταξύ τους .
Όταν της έκανα την πρόταση για αυτή την μικρή συνέντευξη και μου είπε το ναι, ξεκίνησα να σκέφτομαι πως θα την προλογίσω…
Δυσκολεύτηκα πολύ είναι η αλήθεια!
Γλυπτική, χαρακτική, ζωγραφική, είναι οι 3 πρώτες εύκολα αναγνωρίσιμες τέχνες που τόσο επιδέξια συνδυάζει και έχουν ένα κοινό υλικό που τις συγκρατεί τον πολυμερικό πηλό.
Η Αριέτα για εμένα είναι μια “πολύ βαριά έννοια” και θα τολμήσω να την αποκαλέσω εικαστικό. Είναι στα μάτια μου μια πολυσύνθετη καλλιτεχνική προσωπικότητα , ένα σήμα κατατεθέν της είναι οι τσαγιέρες. Ο τρόπος που μετατρέπει ένα απλό χρηστικό αντικείμενο σε ένα έργο τέχνης είναι αφοπλιστικός. Κοιτάζονταν αυτή την καλλιτεχνικής της “περίοδο” αντιλαμβάνεσαι την εξελικτική πορεία της δουλειά της, και την κορύφωση της.
Το μαγικό που κάνει η Αριέτα κατά την γνώμη μου είναι πως αντιλαμβάνεται αυτή την κορύφωση και εναλλάσσει την έμπνευση της και το αντικείμενο έρευνας της την στιγμή εκείνη λίγο πριν ξεκινήσει να παρακμάζει η να κουράζει τον θεατή.
Πότε ξεκίνησες να ασχολείσαι με τον πολυμερή; Πως ήταν η πρώτη σου επαφή με το υλικό αυτό και πως αποφάσισες να ασχοληθείς με τις τσαγιέρες;
Με τον πολυμερή πηλό ξεκίνησα να ασχολούμαι πριν 12 χρόνια περίπου. Παρακολούθησα δύο μαθήματα με την κυπριακή ομάδα πολυμερούς πηλού και… αυτό ήταν έρωτας κεραυνοβόλος !!
Θυμάμαι τον εαυτό μου με τα λιγοστά πράγματα που γνώριζα να δουλεύω ώρες ατελείωτες!
Κάθε φορά που έφτιαχνα κάτι ήθελα να το πάω λίγο πιο πέρα και τότε άρχισε το μεγάλο ταξίδι, βιβλία, videos, tutorials και σεμινάρια δια ζώσης από καλλιτέχνες παγκοσμίου φήμης. Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα είχα ασχοληθεί με τη δημιουργία ράβδων millefiori. Το να χρησιμοποιώ σε μικρές επιφάνειες δεν μου ήταν αρκετό και τότε ήταν που ξεκίνησε να δουλεύω μεγαλύτερα αντικείμενα… καθότι λάτρης του τσαγιού ξεκίνησα να ντύνω τις τσαγιέρες μου. Τσαγιέρες με πολλά διαφορετικά και ιδιαίτερα σχήματα ντυμένες με πολλά διαφορετικά και πολύχρωμα canes ,ήταν περίπου την ίδια περίοδο που άρχισε να ασχολούμαι με τα πιάτα μου επίσης μεγάλες επιφάνειες δουλεμένες με περισσότερη ισορροπία όσο αφορά τη σύνθεση και το χρώμα!
Η σελίδα σου στα social έχει το όνομα big fish. Μίλησέ μας λίγο για αυτή και γιατί big fish;
Η σελίδα μου big fish ,είναι μία σελίδα που μοιράζομαι με τον κόσμο οτιδήποτε δημιουργώ στο εργαστήρι μου είτε αυτό είναι με βελονάκι ,με πινέλο σε καμβά, με πηλό …και με ρωτάς γιατί big fish;!
Χρόνια πριν παρατήρησα ότι έχω μία αδυναμία στα ψάρια, σαν σχήμα, χρώμα κίνηση, ελευθερία!
Παντού ψαράκια ,ζωγραφισμένα σε χαρτιά ,σε καμβάδες ,ακόμα και στο σώμα μου! Ετσι αποφάσισα να θα τιμήσω βαφτίζονται στη σελίδα μου big fish, όπου τελικά καταλήγουμε στο να είναι το ψάρι το σήμα κατατεθέν μου!!
Μετά τις τσαγιέρες και τα διακοσμητικά πιάτα που έφτιαξες σε είδαμε να δίνεις βάρος σε πορτρέτα . Συνδύασες στον Πολυμέρη με τη ζωγραφική, τη χαρακτική και τη γλυπτική. Τα αποτελέσματα ήταν πραγματικά έργα τέχνης με χαρακτήρα και δομή, κατά την άποψη μου είναι καθηλωτικά. Μία σειρά έργων με προσωπογραφίες και αυτοπροσωπογραφίες στις οποίες έχω παρατηρήσει ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό. Όλα έχουν μια πολύ έντονη εκφραστικότητα και μια δύναμη στα μάτια . Το βλέμμα και η έκφραση τους είναι τόσο έντονα που πραγματικά σε αιχμαλωτίζουν. Η δύσκολη αυτή για όλους περίοδο με τον ιό σε έχει επηρεάσει καλλιτεχνικά; Νοιώθω ότι δεν σε έβαλε σε μια αναμονή αλλά σου έδωσε έμπνευση! Πες μας λίγα λόγια για τα πορτρέτα αυτά . Πώς σου ήρθε η έμπνευση ποια ήταν τα ερεθίσματα σου;
Η περίοδος που περνάμε είναι αναμφίβολα μία δύσκολη περίοδος, για κάποιους λιγότερο για άλλους περισσότερο. Περίοδος που δοκιμάζει τις αντοχές μας, παίζει με τα συναισθήματά μας και μας βάζει να επαναξιολογήσουμε πολλά πράγματα. Η αρχή αυτής της διαφορετικής εποχής που ζούμε με βρήκε στο εργαστήριό μου να θέλω να εκφραστώ σαν Αριέτα ,γυναίκα, καλλιτέχνης, άνθρωπος… έτσι ξεκινάω τα γυναικεία πορτρέτα μου, γυναίκες ανεξαρτήτου χρώματος, με διαφορετικό βλέμμα και ματιά που προσπαθούν να μας μεταφέρουν αυτά που κουβαλάει η καθεμία στην ψυχή της. Μία σειρά από πορτρέτα βλέμματα και συναισθήματα που βοήθησε και εμένα να περάσω τις ώρες μου ,τις μέρες και τους μήνες μου όσο γίνεται πιο ήρεμα και δημιουργικά.
Πες μας λίγα λόγια για αυτά τα ασπρόμαυρα τοπία και για τον συνδυασμό των γυναικείων μορφών που περιλαμβάνουν;
Κάτι ανάλογο με τα γυναικεία πορτρέτα ήταν και η ασπρόμαυρη σειρά που ξεκίνησα ,και σε κάποια φάση θα συνεχίσω.
Εδώ ,μέσα στο ασπρόμαυρο το απαισιόδοξο το ίσως αρνητικό και ζόρικο, ξεπροβάλλει το όμορφο ,το αισιόδοξο ,το θετικό ,το χρωματιστό …η γυναικεία φιγούρα !!
Και γιατί πάλι γυναίκα επειδή πιστεύω ότι σαν γυναίκα και εγώ μπορώ να εκφραστώ και να αποδώσω καλύτερα τα γυναικεία συναισθήματα, αυτά τα πολλά διαφορετικά έντονα και κάποιες φορές, μπερδεμένα συναισθήματα!!
Μέσα σε όλα σε έχουμε δει και να διδάσκεις τις τεχνικές σου σε κάποια γνωστά διεθνή site που αφορούν τον πολυμερή . Μίλησέ μας για τις τεχνικές αυτές και για το κομμάτι της διδασκαλίας. Τι σημαίνει για εσένα και τι θα συμβούλευες έναν νέο δημιουργό που ξεκινά τώρα το δημιουργικό του ταξίδι μέσω του πολυμερή; Να επενδύσει τον χρόνο του σε προσωπική εξάσκησης η να μάθει τεχνικές και να παρακολουθήσει σεμινάρια άλλων καλλιτεχνών έτσι ώστε μέσα από αυτά να βρει τον δρόμο του;
Το κομμάτι της διδασκαλίας είναι ένα άλλο βασικό κεφάλαιο για μένα.Η βασική μου ενασχόληση εδώ στην Κύπρο είναι ότι εργάζομαι σαν καθηγήτρια καλλιτεχνικών σε Γυμνάσιο. Οταν οι συνθήκες μου το επιτρέπουν πέρα από τα διάφορα γνωστά ,προς τα παιδιά υλικά ,προσπαθώ να τους φέρω σε επαφή με τον πολυμερικό πηλό ,να γνωρίσουν αυτό το άγνωστο σε αρκετούς υλικό με τις τόσες πολλές πανέμορφες και απεριόριστες δυνατότητες !Αυτό που λέω στους μαθητές μου και σε όποιον θελήσει να ασχοληθεί και να γνωρίσει καλύτερα αυτό το υλικό είναι να το κάνουν με την ψυχή τους πιστεύω ότι τα ημί.. δεν ταιριάζουν και δεν αξίζουν στον πολυμερικό.Θα πρέπει να αφιερώσουν πολλές ώρες δουλειάς, πειραματισμού, έρευνας στο διαδίκτυο ,να γνωρίσουν τεχνικές άλλων καλλιτεχνών να παρακολουθήσουν σεμινάρια ! Πάντα κάτι Θα έχουν να πάρουν προσαρμόζοντας το στη δουλειά τους, καταλήγοντας έτσι σιγά-σιγά στη δική τους ταυτότητα !!Ολα αυτά είναι κάτι που κάνω και εγώ μετά από τόσα χρόνια ενασχόλησης μου με τον πηλό .Η έρευνα η προσπάθεια και η δουλειά δεν σταματάει ποτέ ακόμη μαθαίνω και εξελίσσομαι, για αυτό και κάθε φορά που μου ζητάνε να διδάξω αισθάνομαι μεγάλη τιμή και χαρά να μοιραστώ τις όσες και όποιες γνώσεις έχω ,αλλά και πάλι το σκέφτομαι και λέω ακόμη μαθαίνω με εσάς…
Αριέτα σε ευχαριστούμε πολύ για τον χρόνο που μας αφιέρωσες! Ήταν πραγματικά μια ωραία εμπειρία να συνομιλήσουμε και μας έδωσε ιδιαίτερη χαρά γιατί είχαμε την ευκαιρία και εμείς και οι φίλοι του Piloforizo να σε μάθουμε λίγο καλύτερα.
Θέλω να ευχαριστήσω και εσας και το piloforizo για την τιμή που μου κάνατε με αυτή τη συνέντευξη. Οι δρόμοι μας συναντήθηκαν πριν λίγα χρόνια με αφορμή την κοινή μας αγάπη για τον πολυμερικό πηλό και εύχομαι αυτή η σχέση που δημιουργήσαμε να κρατήσει για πολλά ακόμη χρονιά, να είστε πάντα καλά!!